top of page

김현정 Hyunjung Kim (b.1987)

2011 안동대학교 미술학과 서양화 졸업

 

개인전

2023 물위의 이데아 : 김현정 개인전, 갤러리 이든, 서울

2023 color and face, galleryGRAPPE, 서울

2022 아무 곳도 아닌 풍경,gallery dos, 서울

2022 너트프라이즈 선정작가전, KNOT&AG7 gallery, 서울

2021 <Landscape>, (구)성좌교회, 안동

2013 <심리적 흔적>, 아트 스페이스 이드, 청주

 

주요 그룹전

2023 김재현 김현정 2인전, 갤러리 그림손, 서울

2023 화랑미술제, 코엑스(갤러리그림손), 서울

2023 부산국제아트페어 BAMA, 벡스코(갤러리그림손), 서울

2022 The Next MEME in Insadong, 갤러리 라메르,서울

2022 HIDDEN ARTST전, 히든엠 갤러리 , 서울

2022 맑은 물을 주소서, 청주시립대청호미술관, 청주

2022 그림손 갤러리기획전 L.E.A.P, 갤러리 그림손, 서울

2021 <Lucid : 맑은, 명료한>, 252갤러리, 안동 (2인전)

2021 <지금 바로 여기>, 그림손 갤러리, 서울

2016 <아트 부산>, 백스코, 부산

2015 <동상이몽>, 내설악 예술인촌 공공미술관, 인제

2012 <낯선 이웃>, 신미술관, 청주

 

외 30여회

 

레지던시

2011 퍼블릭 에어 레지던시, 청주

곡선풍경(blue)_100x100cm_oil on canvas 2023.jpg

작업노트

김현정

물에 비친 자연의 형상을 이중적 부조형식으로 겹겹이 쌓아 올린 색면으로 보여준다.

물 그리기는 자연이 갖는 대칭의 구조를 통해 마치 물표면 아래 감춰진 불안한 인간의 무의식과 불안정한 삶을 투영한다.

실제와 비현실의 모호한 경계에 있는 이중구조의 이미지들은 물이 만들어낸 수증기처럼 겹겹이 쌓여 사색의 공간으로 재해석 된다.

 

작업은 물 그리기로 시작된다. 무언가에 비추어 보는 행위는 꽤나 치유적이며 사색적이다.

물이 갖는 투영 적인 현상을 틀로 자연이 갖는 대칭적 구조, 이중적 부조 형식의 평면, 평면 위로 떠다니는 색 면 회화의 총체적인 분위기 위로 겹겹이 쌓여가는 모호한 경계에 대한 뉘앙스는 작업의 기반이 되는 요소이다. 작업에서 반복적으로 드러나는 대칭적 구조- 데칼코마니구조는 삶과 현실에서 느끼는 전한 모습에 대한 불안한 환각, 강박, 미완성의 삶이 만들어내는 자연과 내면의 심리적 구조물이다.

 

작업은 전반적으로 물을 기초로 형상화되고 재해석 되어진다. 물이 가진 무의식의 세계를 표현하고 지향하는 모습은 작업의 기초이자 형식의 근본이다. 물이라는 성질을 통해 색면회화에서 나타나는 특징처럼 하나의 색이 큰 면을 이루고 캔버스 전체에서 색을 칠해 화면 밖으로 색이 한없이 연장되는 느낌을 추구한다. 그것은 평면 위를 떠다니는 색으로 시각언어가 된다. 또한 물이 투영되는 현상을 통해 개인과 현실 이상과 세계, 삶과 죽음이 끊임없이 강박적으로 서로를 담고 있는 속성으로 해석된다. 자연의 구조와 뉘앙스를 매개로 질문하며 흔적이 남는 박제된 자연의 이미지 실제와 비현실의 경계의 이미지를 만든다. 이러한 박제된 듯한 진공상태의 자연의 모습을 표현하기 위해 조각의 하나의 기법인 부조 형식을 착안한다. 부조는 형상을 이루는 면과 배경이 되는 면이 이중구조를 이루는데 배경 면을 일괄적으로 평면으로 다듬어 추상적 깊이 감을 나타낸다. 이러한 이중구조가 갖는 비현실성이 박제된 자연과 심리적 흔적이 물의 수증기처럼 겹겹이 쌓여 환각의 숲으로 재해석된다.

 

삶은 해석되지 못한 모호한 것들로 뒤엉켜 있다. 흩어지고 모여들기를 반복하면서 불완전한 안개와 같은 자연의 현상으로 존재한다. 환각의 숲은 자기보존이 절실한 현대인의 해석되지 못한 그림자이다. 불안한 환각은 대칭에 대한 강박만큼 채워지지 않는 공허이다. 박제된 공간은 이러한 허기를 표현하며 동시에 존재 자체의 충만을 이야기한다. 자연과 인간의 투영 적인 관계 속에서 인간적인 삶에 대한 수많은 물음이 발생 된다. 한 개인에게는 창작의 근원이기도 하며 수없이 많은 의미로 생산되는 관계적 이야기다.

Artist's statement :

HyunJung Kim

The reflected forms of nature, layered and stacked in a double juxtaposition, are presented as colorful surfaces. Drawing water reveals the symmetrical structure inherent in nature, projecting the unconscious and unstable life of anxious humans hidden beneath the water's surface. The images with ambiguous dual structures, existing on the border between reality and unreality, are reinterpreted as spaces of contemplation, much like layers of water vapor.

The process begins with drawing water, an act that is both healing and contemplative. The nuances of the ambiguous boundaries, where projections of water's phenomenological qualities intersect with symmetrical structures and double juxtapositions, form the foundation of the artwork. The recurring symmetrical structure, reminiscent of decalcomania, represents the psychological structures of anxiety, obsession, and the unfinished nature of life as unsettling illusions about the complete form experienced in reality.

 

The artwork is predominantly shaped and reinterpreted based on water. Expressing and aspiring to the unconscious world within water is the foundation and essence of the artwork. Similar to the characteristics observed in color field paintings, where a single color occupies a large surface and extends infinitely beyond the canvas, the aim is to create a sense of colors floating on the plane, becoming visual language. Additionally, through the phenomenon of water projection, it is interpreted as an attribute that constantly obsessively contains the individual, the transcendental and the world, life and death. Using the structure and nuances of nature as a medium, it creates images that question the boundaries between reality and unreality, leaving traces of preserved natural forms. To portray the preserved, vacuum-like state of nature, the concept of double juxtaposition is employed as a sculptural technique. The juxtaposition creates a dual structure between the forming surface and the background plane, refining the background plane into a unified flatness that conveys abstract depth. The unreality inherent in this double juxtaposition is reinterpreted as a forest of illusions, accumulating like water vapor.

Life is entangled with unresolved ambiguities. It exists as an incomplete phenomenon of nature, repeatedly dispersing and converging like elusive fog. The forest of illusions represents the uninterpreted shadows of contemporary individuals, who desperately seek self-preservation. The restless illusions are an emptiness that remains unfulfilled, just like the obsession with symmetry. The preserved space expresses this hunger while simultaneously narrating the abundance of existence itself. Within the projected relationship between nature and humanity, countless questions about human life arise. It becomes the source of creativity for individuals and a narrative of relational significance that generates numerous meanings.

물 위의 이데아 – 심상(心象)의 표현

​갤러리이든 송현주 큐레이터

갤러리이든은 김현정 작가의 개인전 - “물 위의 이데아”를 2023년 7월 21일부터 8월 5일까지 개최한다.

 

김현정 작가의 작품은 물을 관조하는 것에서 시작한다. 물이 갖는 투영적인 속성에서 무언가를 비추어 보는 행위는 작가에게는 치유적인 의미로 다가온다. 삶과 현실에서 느끼는 완전한 모습에 대한 이미지를 물이라는 장치를 통해 무의식에 비친 형상으로 보여주고 있다. 데칼코마니로 표현된 작품은 마치 실재와 이상이 하나로 연결된 것처럼 작가가 바라는 이상, 작가의 마음을 투영하는 물 위의 이데아가 되어 전해진다.

 

작품에서 물에 반사되어 나타나는 모습은 작가 개인의 세계와 이상 세계를 끊임없이 반영하는 일종의 매개체가 된다. 작가는 진공 상태의 자연을 표현하기 위해 조각의 기법의 하나인 부조 형식에서 착안하여, 형상을 이루는 면과 배경의 면이 이중구조를 가지는 추상 기법을 보여준다. 색이 층층이 쌓여 회화로서 나타나는 부조 형식은 작품의 추상적인 깊이를 가져다준다. 그리고 이러한 면들은 아득한 형태로서 시각적인 잔상으로 남는다.

 

아름다운 소년이었던 나르키소스가 물에 비친 자기 모습을 하염없이 바라보다 수선화가 되었다는 그리스 신화처럼, 작가의 작품에 비치는 물은 환각의 숲으로서 그려진다. 대칭에 대한 갈망과 더불어 이를 채우기 위한 허기는 마치 현대인이 끊임없이 좇고, 추구하고, 강박적으로 무언가를 똑같이 대상화하고 싶어 하는 것을 뜻하는 것은 아닐까. 작가의 이데아는 화면에 비추는 물 위를 유영한다.

 

김현정 작가의 회화는 수평선 너머로 의도적으로 반사되는 배경과 형상의 형태에서 삶의 모호함과 자연과 인간의 복잡한 투영 관계를 찾고자 한다. 작가의 물 표현은 아이러니하게도 이러한 사색이 무색하리만큼 고요한 형태로 화면 안에 흐른다. 물을 가만히 보고 있으면 복잡한 마음이 사라지게 되는, 소위 말하는 ‘물멍’을 작가의 작품에서 느낄 수 있다. 전시를 통해 작품 속 물 위를 비추는 잔잔한 마음의 빛살을 만끽하며, 잠시 쉬어가는 시간이 되었으면 좋겠다.

Idea on the Water - Expressions of the Imagination

HyunJu Song, Curator

Gallery Eden will present HyunJung Kim's solo exhibition, "Idea on the Water," from July 21st to August 5th, 2023.

HyunJung Kim's artwork begins with an exploration of water. The act of reflecting upon something through the projectional properties of water holds a healing significance for the artist. Through the device of water, the artwork reveals images that reflect the subconscious, presenting a depiction of the idealized form that is felt in life and reality. The artwork, expressed through decalcomania, conveys the artist's ideals and the artist's inner thoughts, as if the tangible and the ideal are intertwined.

The reflections that appear on the water in the artwork become a medium that constantly reflects the artist's personal world and the world of ideals. Drawing inspiration from the sculptural technique of bas-relief to portray the preserved state of nature, the artist presents an abstract technique where the forming surface and the background surface have a dual structure. The layers of color that accumulate and manifest as a painting in bas-relief bring forth the abstract depth of the artwork. These surfaces remain as visual remnants, lingering in a distant form.

Just like the Greek myth of Narcissus, who turned into a narcissus flower while endlessly gazing at his own reflection in the water, the water depicted in the artist's work becomes a forest of illusions. The desire for symmetry and the hunger to fill it may symbolize the constant pursuit and obsession of modern individuals in wanting to objectify and replicate something equally. The artist's Idea floats above the water, reflecting on the surface of the canvas.

HyunJung Kim's paintings intentionally reflect the complexities of life and the intricate relationship between nature and human beings in the form of backgrounds and forms deliberately reflected beyond the horizon. Paradoxically, the artist's water expressions flow within the artwork as a serene form that is as quiet as the contemplation itself. If one quietly observes the water, they can feel the tranquility that soothes the restless mind, often referred to as "water meditation." Through this exhibition, I hope you can enjoy the gentle radiance of the mind above the water in the artwork and take a moment to rest.

bottom of page